Inspectierapport
Op 3 april 2018 de onderwijsinspectie de hele dag bij ons op school geweest.
's Ochtends heeft de inspectie alle klassen drie kwartier bezocht. Tussen de middag hebben zij gesprekken gevoerd met het team en 's middags met onze directeur Jaap Lesman en I-B-er Paulien Minses.
Daarna heeft de inspectrice documenten geanalyseerd. Tot slot heeft zij verslag gedaan van haar bevindingen
Alvorens in te gaan op de standaarden die onderzocht werden was de samenvatting van de inspectie als volgt:
Ze vonden het een plezierige dag. De school ziet er geordend en uitdagend voor leerlingen uit. Er heerst een prettig pedagogisch klimaat (Het pedagogisch klimaat kun je omschrijven als 'het totaal aan aanwezige en bewust gecreëerde omgevingsfactoren dat inspeelt op het welbevinden van het kind waardoor het zich in meer of mindere mate kan ontwikkelen'. Belangrijke factoren binnen het pedagogisch klimaat zijn de leeromgeving, en de relatie tussen de leerkracht en de leerling. en rijke, krachtige en betekenisvolle leeromgeving daagt de leerlingen uit om te leren. Het belangrijkste hierbij is dat de leerling zich hier prettig en veilig bij voelt. Voor de leerling is het belangrijk dat hij het gevoel heeft dat zijn manier van leren wordt gewaardeerd en hij als persoon wordt erkend door de leerkracht en medeleerlingen.
Wij hebben als school onze leerlingen goed in beeld. Dat vond de inspectie een sterk punt van onze school.
Verder gaf de inspectie aan dat alle onderzochte standaarden (hieronder) voldoende waren.
Waren er ook verbeterpunten: Ja
Geef de leerlingen nog meer regie over hun eigen leren (eigenaarschap)
Kijk meer naar groei per leerling
Afspraken 'Wat te doen bij ruzie ' in de klas bespreken en diverse keren terug laten komen op rooster.
Wij zullen deze punten meenemen in ons nieuwe schooljaarplan.
Het verslag van onze school is opgenomen in een algemeen verslag van meerdere scholen van Lauwers en Eems. In de link hieronder vindt u het complete verslag.
Hieronder vindt u de link naar de beoordeling op de website van de onderwijsinspectie.
website onderwijsinspectie
Hieronder vindt u het verslag van de onderwijsinspectie
definitief rapport 4JOBS 13683 Lauwers en Eems PO.pdf
Op 3 april 2018 de onderwijsinspectie de hele dag bij ons op school geweest.
's Ochtends heeft de inspectie alle klassen drie kwartier bezocht. Tussen de middag hebben zij gesprekken gevoerd met het team en 's middags met onze directeur Jaap Lesman en I-B-er Paulien Minses.
Daarna heeft de inspectrice documenten geanalyseerd. Tot slot heeft zij verslag gedaan van haar bevindingen
Alvorens in te gaan op de standaarden die onderzocht werden was de samenvatting van de inspectie als volgt:
Ze vonden het een plezierige dag. De school ziet er geordend en uitdagend voor leerlingen uit. Er heerst een prettig pedagogisch klimaat (Het pedagogisch klimaat kun je omschrijven als 'het totaal aan aanwezige en bewust gecreëerde omgevingsfactoren dat inspeelt op het welbevinden van het kind waardoor het zich in meer of mindere mate kan ontwikkelen'. Belangrijke factoren binnen het pedagogisch klimaat zijn de leeromgeving, en de relatie tussen de leerkracht en de leerling. en rijke, krachtige en betekenisvolle leeromgeving daagt de leerlingen uit om te leren. Het belangrijkste hierbij is dat de leerling zich hier prettig en veilig bij voelt. Voor de leerling is het belangrijk dat hij het gevoel heeft dat zijn manier van leren wordt gewaardeerd en hij als persoon wordt erkend door de leerkracht en medeleerlingen.
Wij hebben als school onze leerlingen goed in beeld. Dat vond de inspectie een sterk punt van onze school.
Verder gaf de inspectie aan dat alle onderzochte standaarden (hieronder) voldoende waren.
- Zicht op ontwikkeling
- Didactisch handelen
- Pedagogisch klimaat
- Kwaliteitszorg en ambitie
- Verantwoording en dialoog
Wij hebben, volgens de inspectie, als school een goed beeld van leerlingen en ouders. We houden de vinger goed aan de pols voor wat betreft de resultaten middels volgen van methodetoetsen en citotoetsen. We werken proactief en dat vindt de inspectie een pluspunt
Het didactisch handelen (De leerkracht is de spil om kinderen tot leren te brengen. Maar hoe doet de leerkracht dat? Wat is effectief als het gaat om het geven van instructie en wat niet? Hoe krijg je leerlingen gemotiveerd en betrokken? Hoe zorg je voor een doelgerichte les? Hoe ga je om met een langzaam veranderende rol waarbij leerlingen steeds meer de regie krijgen over hun eigen leren? Hoe stuur je dan nog aan en bij? Wanneer doe je dat wel en wanneer niet? Wie bepaalt nu nog wát in het leerproces? En tot slot, hoe voorkom je gedragsproblemen in de klas en op school?)
De lessen die de inspectie heeft bezocht waren voldoende. De leerlingen werken rustig en kunnen goed zelfstandig werken. Het klimaat in de klassen is positief. Prima voorelkaar volgens de inspectie. De kinderen werken in een veilig klimaat.
Het is een betrokken team die uit de leerlingen wil halen wat erin zit. Ze zijn bevlogen en betrokken.
De zorgstructuur staat. We kunnen goed anticiperen op leerlingen die iets meer nodig hebben of die extra begeleiding nodig hebben.
Waren er ook verbeterpunten: Ja
Geef de leerlingen nog meer regie over hun eigen leren (eigenaarschap)
Kijk meer naar groei per leerling
Afspraken 'Wat te doen bij ruzie ' in de klas bespreken en diverse keren terug laten komen op rooster.
Wij zullen deze punten meenemen in ons nieuwe schooljaarplan.
Het verslag van onze school is opgenomen in een algemeen verslag van meerdere scholen van Lauwers en Eems. In de link hieronder vindt u het complete verslag.
Hieronder vindt u de link naar de beoordeling op de website van de onderwijsinspectie.
website onderwijsinspectie
Hieronder vindt u het verslag van de onderwijsinspectie
definitief rapport 4JOBS 13683 Lauwers en Eems PO.pdf